Quickpost

Over QuickpostWil je iets delen met de rest van Nederland? Een interessant item, promotie of persbericht? Met quickpost kun je zonder registratie en gratis (anoniem) artikels en posts plaatsen.

Voorwaarden

VoorwaardenEen artikel dient uniek en goed Nederlands geschreven te zijn, minstens 125 woorden en één uitgaande link bevatten.  18+ en casino gerelateerde items zijn verboden!

Plaatsing

Artikel plaatsingLet op! Ingezonden artikelen worden handmatig beoordeeld en binnen 48 uur geplaatst. Achteraf wijzigen van een artikel is niet mogelijk!

Groene smoothies - goed voor de gezondheid

De afgelopen jaren zijn groene smoothies met een opmars bezig, steeds meer mensen ‘zitten aan’ de groene smoothies. Groene smoothies hebben een gunstig effect op de gezondheid, wat veel mensen heeft doen besluiten om groene smoothies op te nemen in hun dagelijkse voedingspatroon.

Richtlijnen van gezondheidsorganisaties
In het voedingspatroon welke we traditioneel volgen zijn bij de meeste mensen onvoldoende groenten en fruit opgenomen. Het traditionele voedingspatroon is 3 maal daags eten; bij het ontbijt en lunch boterhammen en avondeten welke bestaat uit groente, aardappelen en vlees of vis. De richtlijnen van gezondheidsorganisaties is om minimaal 200 gram groenten en 200 gram fruit te nuttigen. Een andere richtlijn van gezondheidsorganisaties is om dagelijks 40% tot 70% van de energiebehoefte te consumeren in de vorm van koolhydraten.

Door de relatief grote consumptie van koolhydraatrijke boterhammen eet men vaak te veel koolhydraten en krijgt men onvoldoende groenten en fruit binnen.

Door de boterhammen van het ontbijt en/of de lunch te vervangen door groene smoothies voegt men een voldoende grote hoeveelheid groenten en fruit aan het dieet toe om aan de richtlijnen van de gezondheidsorganisaties te voldoen. Omdat groene smoothies niet veel koolhydraten bevatten, en de koolhydraatrijke boterhammen vervangen worden, zorgt men er tevens voor dat er niet meer teveel koolhydraten in het voedingspatroon zitten.

De voedingsstoffen in groene smoothies
Groene smoothies bevatten vitamines, mineralen, sporenelementen, antioxidanten, aminozuren, chlorofyl en koolhydraten. Welke vitamines, mineralen, sporenelementen, antioxidanten en aminozuren in een groene smoothie zitten is afhankelijk van de groene bladgroenten en fruitsoorten welke bij de bereiding van een groene smoothie gebruikt worden.

Door het gebruik van groene bladgroenten zal een groene smoothie altijd chlorofyl bevatten. Chlorofyl staat bekend om zijn goede detox werking, het reinigt de lever en de darmen.

Het behoud van vitamines bij het bereiden van groene smoothies
Bij het koken van groenten gaan tot wel 50% van de vitamines door verhitting verloren. Omdat groene smoothies rauw bereid en rauw gedronken worden gaan er bij de bereiding vrijwel geen vitamines verloren. Indien voor de bereiding van een groene smoothie gebruik wordt gemaakt van een blender dan kunnen er iets aan vitamines verloren gaan. Door het hoge vermogen wat de blender moet leveren zal deze wat warmer worden, wat slecht is voor het behoud van de vitamines. Bij het gebruik van een slowjuicer voor de bereiding van een groene smoothie blijven alle vitamines bewaard. Een slowjuicer zal genereert geen warmte.

Gezondheidseffecten

Het mag duidelijk zijn dat de vitamines, mineralen, sporenelement, aminozuren, antioxidanten en chlorofyl welke groene smoothies bevatten goed zijn voor de gezondheid.

Omdat groene smoothies zeer weinig vetzuren en weinig calorieën bevatten is het met groene smoothies eenvoudig om op gewicht te blijven. Groene smoothies worden daarom ook vaak gebruik bij het verliezen van gewicht. Dankzij de vele vitamines en mineralen maken groene smoothies het mogelijk om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen. Ondanks dat men verschillende voedingsmiddelen uit het dieet schrapt om gewicht te verliezen zal men toch voldoende mineralen en vitamines binnen krijgen. Dit is niet bij alle dieetvormen een vanzelfsprekendheid.

Doordat de gezonde voedingsstoffen en de minimale hoeveelheid vetten welke een groene smoothie bevat zijn deze ook goed in de strijd tegen hart- en vaatziekte.

Daarnaast hebben groene smoothies een positief effect op de kwaliteit van de nachtrust en de weestand tegen ziekteverwekkers. Groene smoothies zorgen voor een goede stoelgang en een gezonde darmflora en hebben een reinigende detox werking op de lever en de darmen.

Het vervangen van koolhydraatrijke voedingsbronnen zoals boterhammen voor groene smoothies heeft een positief effect op de bloedsuikerspiegel en de insulinehuishouding. Deze zullen na enkele weken stabieler worden ten opzichte van een koolhydraatrijk dieet. Dankzij de bloedsuiker- en insulinewaarden welke meer stabiel zijn, zal men zich energieker gaan voelen. Dit effect draagt er tevens aan bij dat men minder snel trek in tussendoortjes zal krijgen, wat er voor zorgt dat men eenvoudiger op gewicht blijft of gewicht kan verliezen.

Hoe maak je een groene smoothie?

Misschien vraag je je af hoe je een Groene Smoothie maakt.

Het maken van een lekkere groente- of fruit smoothie kan snel en is makkelijk, als je maar een idee hebt van hoe een goede smoothie er uit moet zien.

En als je maar een paar lekkere groene smoothie-recepten hebt. (die vind je o.a. op de website van Mieke)

Voor het maken van een groene smoothie heb je een blender nodig, een scherp mes voor het snijden van je groente en fruit én verse ingrediënten. Een mooie egale, romige en dikke smoothie maken kan nog lastiger zijn dan je misschien denkt. Het baart enige oefening maar dan mag het resultaat er ook zijn.

Het belangrijkste ingrediënt in je smoothie recept is een vloeistof, om er voor te zorgen dat de blender de producten goed door elkaar kan mixen. Een vloeistof kan melk of kokosmelk zijn, maar ook water of net wat je lekker vindt of wat het recept voorschrijft.

Als je het lekker vindt om je groene smoothie een beetje tropisch te maken is het gebruik van kokosmelk of water geschikt. Dit is vooral lekker als je je smoothie recept combineert met andere tropische vruchten. Denk hierbij aan mango, ananas en papaja.

De basis en het vocht van je groene smoothie kan natuurlijk ook een gewone kant-en-klare vruchtensap uit pak zijn. Kies dan wel voor een beetje een neutrale smaak en het liefst zonder vruchtvlees om de smoothie niet te dik te maken.

Als je verse melk gebruikt als vloeistof in je groene smoothie bedenk dan wel dat deze maar matig houdbaar is buiten de koelkast en dus misschien minder geschikt is als je je smoothie mee wilt nemen of lang van te voren wilt klaarmaken. Een ander voordeel is wel dat je zo een extra Calcium boost geeft aan je smoothie recept.

Door het toevoegen van verse vruchten aan je groene smoothie geef je deze structuur en extra smaak. Daarom zul je in de meeste smoothies bananen vinden omdat deze zorgen voor de gladde structuur. Minder geschikt in smoothies zijn verschillende soorten meloenen omdat deze van nature nog al veel vocht bevatten en de smoothie recepten dus waterig kunnen maken. Mocht dit gebeuren dan kun je de structuur weer terugbrengen door het gebruik van een stukje avocado wat de smoothie weer zal binden.

Als je eens wilt experimenteren met je smoothie recepten denk dan eens aan het toevoegen van vanille-extract, kruidnagel, kaneel of cacaopoeder. Kortom er zijn heel veel variaties mogelijk met je smoothies. Smaak is heel persoonlijk dus het zal een kwestie van uitproberen zijn en ontdekken welke smaken en welke smoothie recepten het beste bij je zullen passen.

Als je niet altijd tijd hebt om voldoende verse groenten en fruit in huis te halen voor je verschillende soorten smoothies, dan kun je ook een voorraad vruchten aanleggen in de vriezer of kant-en-klare vruchten kopen uit het vriesvak van je supermarkt. Vers fruit is natuurlijk altijd beter en het maken van smoothies hoeft niet duur te zijn als je per seizoen kijkt welke vruchten er verkrijgbaar zijn. Meestal zijn de vruchten van dat seizoen in overvloed te verkrijgen en zeker op de markt zul je hier niet veel voor hoeven betalen.

Wat is een stazak en wat kun je ermee?

De meeste mensen zullen de stazak, ook wel een pouch genoemd, kennen van de food industrie. Producten als koffie, thee, proteïnepoeders, dierenvoeding, speelgoed, dranken, kleding, snoepgoed en de populaire superfoods worden er in bewaard. De zakken kunnen lucht- en lichtdicht verpakt worden. Hierdoor blijft de inhoud van de stazak beschermd tegen de elementen en is de kans op bijvoorbeeld verrotting of verkleuring veel minder groot. 

Voor elke product een eigen oplossing

Er zijn veel verschillende soorten stazakken. Een kleine greep uit de keuzes die er beschikbaar zijn:

  • Met bodemvouw en zipper
  • Met zijvouw
  • Met platte bodem
  • Met platte bodem en zipper
  • Met venster
  • Met blokbodem

Behalve de vorm is de keuze in kleur geheel naar eigen wens aan te passen. Mocht er een logo op de pouch moeten komen te staan dan is dat ook geen probleem. In principe is dus alles mogelijk en de mogelijkheden zijn ongekend. Heb jij een product wat toe is aan een frisse, nieuwe verpakking? Denk dan eens na over een pouch.

Kip uit de oven

Een lekkere kip uit de oven hoeft niet moeilijk te zijn. Kip is namelijk op veel verschillende manieren te bereiden en dat betekend dat voor iedereen wel iets lekkers tussen zit. U kunt een keuze maken uit surinaamse kip, de kip van jamie oliver, kip pesto of marrokaanse kip uit de oven. Iedere bereidingswijze van kip behoeft andere ingredienten evenals bereidingstijd. Uiteraard kunt u ook zelf met verschillende kip gerechten experimenteren. Het is dan goed om te weten dat een kip in de oven meestal zo’n 50 minuten op 180 graden in de oven kan worden geplaatst. Na deze periode is kip mooi gaar en kunt u genieten van een heerlijk gerecht. Een ideale sidedish voor kip is bijvoorbeeld rijst of een lekker frisse salade.

Een heerlijk bijgerecht

U wilt een lekker bijgerecht maar wel iets bijzonders? Want dacht en van een gepocheerd ei? Een gepocheerd ei is een bijzonder bijgerecht welke je niet elke dag ziet. Toch is dit ei minder lastig te maken dan veel mensen denken. Wanneer je alle stappen stap voor stap volgt  kan het bijna niet mis gaan. Wat wel heel erg belangrijk is is dat er gebruik wordt gemaakt van een vers ei. Ook is er heel erg veel geduld nodig bij het maken van een gepocheerd ei. Het is dan ook aan te raden om dit een aantal keer goed te oefenen voordat u een gepocheerd ei serveert bij bijvoorbeeld het kerstdiner. Een ander tip is om een gepocheerd ei op een witte boterham met ham en kaas te doen. De smaak zal geheel anders zijn dan bij een gekookt ei!