Quickpost

Over QuickpostWil je iets delen met de rest van Nederland? Een interessant item, promotie of persbericht? Met quickpost kun je zonder registratie en gratis (anoniem) artikels en posts plaatsen.

Voorwaarden

VoorwaardenEen artikel dient uniek en goed Nederlands geschreven te zijn, minstens 125 woorden en één uitgaande link bevatten.  18+ en casino gerelateerde items zijn verboden!

Plaatsing

Artikel plaatsingLet op! Ingezonden artikelen worden handmatig beoordeeld en binnen 48 uur geplaatst. Achteraf wijzigen van een artikel is niet mogelijk!

Wat te doen bij stress?

Wat te doen bij stress? Iedereen heeft er wel eens last van en de één meer dan de ander. Wat kun je hier nou het beste tegen doen?

1. Yoga
aan het einde van je dag, gewoon even een momentje voor jezelf inplannen. Het hoeft maar een kwartiertje te zijn.
Zet een youtube filmpje op van een yoga lesje en na 15 minuten ben je weer ontspannen en kun je je hoofd legen.Naast je hoofd legen, wordt je ook leniger. Wat wil je nog meer?

2. Lezen
Wat altijd goed helpt is als je even lekker achter over gaat zitten en je een goed boek gaat lezen.

3. Filmpje kijken
Even bankhangen en netflixen of een filmpje kijken werkt ook altijd wel goed.

Al deze dingen kunnen goed werken, de een meer dan bij de ander. Het is even investeren in jezelf en kijken wat voor jou als persoon het beste werkt.

Wat is Arganolie?

Arganolie is hét wondermiddel voor stralend haar en een mooie gezonde huid!

In Marokko wordt al eeuwenlang de kostbare olie uit de vruchten van de Arganboom gewonnen. Arganolie wordt voor diverse cosmetische en culinaire doeleinden gebruikt. Zoals ter voorkoming van rimpels, behandeling van acneen eczeemhaarverzorging, zonnebrand, gewrichtspijn en om andere aandoeningen te genezen. Maar ook als ingrediënt van uiteenlopende gerechten. Een lekkere verrassing voor echte culinaire liefhebbers. 

www.marokkaansearganolie.nl

Wat is spierpijn

Er zijn verschillende soorten spierpijn.

  1. Spierpijn als gevolg van een ongewone inspanning. De pijnlijke spier voelt u vooral bij beweging of inspanning. In het begin is de pijn stekend en scherp, later dof. Vaak voelt de spier hard en stijf aan, meestal doet het pijn als u op de spier drukt. Veelvoorkomende vormen van spierpijn zijn een stijve nek en spit (pijn in de onderrug).
  2. Spierpijn als gevolg van een virusinfectie.
  3. Spierkneuzing. Dit is een spierbeschadiging als gevolg van een ongelukje. Door de beschadiging ontstaat een bloeduitstorting waardoor de spier zwelt en minder gemakkelijk beweegt.
  4. Zweepslag. Een spierscheurtje, meestal in de kuit, als gevolg van een onverhoedse beweging. Het scheuren voelt als u een korte plotselinge pijn.
  5. Chronische spierpijn door overbelasting. Meestal zit de pijn in de nek, schouders of rug.
  6. Tenniselleboog. Hierbij is een pees geïrriteerd door overbelasting.  Wat kunt u zelf doen aan spierpijn Om pijn te voorkomen, kunt u het volgende doen.
  1. Goede 'opwarm- en afkoeloefeningen' bij het sporten.
  2. Met afwisseling in de werkhouding en ontspanningsoefeningen voor nek en schouders is misschien chronische spierpijn aan nek of schouders te voorkomen.

Veel mensen, vooral beginnende wandelaars en sporters hebben wel een last van stijfheid na het sporten. Vooral bij belastende, intensieve inspanningen die je niet gewend bent zoals bijvoorbeeld lopen kan stijfheid voorkomen. Bij lopen zijn vooral de kuiten het slachtoffer van stijfheid of stramheid. Niemand heeft graag stijve of stramme spieren na het sporten daarom hier enkele tips.

Enkele tips om stijfheid of spierpijn te voorkomen:

 

  1. Altijd bij het sporten zorgen voor een goede opwarming.
    Wanneer je pas begint te sporten kan je best opwarmen door lichtjes te joggen of te fietsen. Een goede opwarming voorkomt vele blessures.
  2. Even belangrijk als de opwarming is een goede cooldown
    Wanneer je lichaam op volle toeren gedraaid heeft moet je het de kans geven om uit te bollen en geleidelijk aan af te koelen.
  3. Geleidelijk aan intensiviteit verhogen
    Wanneer je pas begint te sporten moet je vooral naar je lichaam luisteren, probeer vooral niet overmoedig te zijn. Let op alle symptomen van pijn, zodra je pijn voelt is het beter om onmiddellijk te stoppen.
  4. stretchen
    Alhoewel de wetenschap het nog niet eens is over het nut van stretchen na het sporten kan je tijdens het stretchen voelen hoe het gesteld is met je spieren. Meestal voel je onmiddellijk aan als er iets niet goed is tijdens het stretchen.

Is het kwaad geschied en ben heb je last van stramme spieren en stijfheid zijn er enkele dingen die de pijn kunnen verzachten en de genezing versnellen. Opgelet: luister ook hier naar je lichaam, is de spierpijn of stijfheid te fel doe je er goed aan gewoon te rusten en te wachten tot het verminderd.

Bij spierpijn na het sporten kunt u het volgende doen.

  1.  Niet te lang blijven staan als u pijn in de benen en de rug heeft. 
  2.  Warmte, bijvoorbeeld in de vorm van een kompres of een warm bad, geeft vaak verlichting. 
  3.  Met massage kunt u de doorbloeding in de pijnlijke spier verbeteren, waardoor de pijn en de stijfheid sneller afnemen.


Enkele tips om stijfheid of spierpijn te verzachten:

  1. Neem een warmbad of leg een warmte kompress
    De warmte zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren, zo kunnen de afvalstoffen sneller afgevoerd worden en kan de stijfheid of spierpijn sneller verdwijnen.
  2. Sporten aan lage intensiviteit
    Wanneer je stijf bent kan sporten aan lage intensiviteit helpen de spierpijn te verminderen en sneller te verdrijven. Door zeer licht te sporten krijgen de spieren een betere doorbloeding en kunnen de afvalstoffen afgevoerd worden. Let wel op dat je jezelf niet overschat, probeer naar je lichaam te luisteren.
  1. Bij spierpijn na het sporten kunt u het volgende doen. Niet te lang blijven staan als u pijn in de benen en de rug heeft.  Warmte, bijvoorbeeld in de vorm van een kompres of een warm bad, geeft vaak verlichting. 4)    Met massage kunt u de doorbloeding in de pijnlijke spier verbeteren, waardoor de pijn en de stijfheid sneller afnemen. In welke gevallen kunt u beter naar de huisarts gaan?In het algemeen gaat spierpijn binnen een week vanzelf over met rust, een kompres of een drukverband. Neem contact op met uw huisarts:
  1. als de pijn binnen twee dagen niet minder wordt of juist erger wordt; 
  2. als de klachten na een tot twee weken niet over zijn; 
  3. als u denkt dat u een ernstige kneuzing, een ernstige verstuiking, een ontwrichting of een gescheurde spier heeft; 
  4. als u het aangedane lichaamsdeel nauwelijks meer kunt gebruiken; 
  5. als u geen duidelijke oorzaak weet voor de pijn; 
  6. bij onverklaarbare spierpijn als u een cholesterolverlagend medicijn gebruikt.

 

Gordelroos

Gordelroos
Gordelroos (herpes zoster) wordt veroorzaakt door hetzelfde virus als waar men waterpokken (het varicella zoster virus) van krijgt. Gordelroos kan men alleen krijgen als men in het verleden de waterpokken heeft gehad. Nadat men de waterpokken heeft gehad blijft het virus inactief achter in de zenuwuiteinden. Jaren later kan het virus weer actief worden en veroorzaakt dan gordelroos.

Lees meer: Gordelroos

Onverwachts nieuws over de e-sigaret

In de 21ste eeuw zijn minder mensen dan ooit gestorven, volgens vooraanstaand arts Philippe Presles heeft dat te maken met de opkomst van de e-sigaret. Een e-sigaret is een minder ongezond alternatief voor de tabak sigaret. Dat een e-sigaret minder ongezond is dan een tabak sigaret wordt niet alleen beweerd, het is sinds november 2015 ook wetenschappelijk bewezen met een onafhankelijke studie.

In januari en februari 2015 kwam de e-sigaret verschillende malen zeer negatief in het nieuws, de e-sigaret zou een wolf in schaapskleren zijn, hij zou 15 maal meer kanker verwekkend zijn dan een tabak sigaret en ga zo maar door. Een aantal maanden later kwam uit dat de bron van deze negatieve persberichten een tabak fabrikant was, niet bepaald  geloofwaardig dus.

Het is heel erg zonde dat we ruim een jaar in onzekerheid hebben geleefd, personen die wilde overstappen durfde niet meer omdat ze bang waren dat de e-sigaret nog slechter zou zijn dan een tabak sigaret, met alle gezondheidsgevolgen van dien.

Een onafhankelijke studie uitgevoerd door de Harvard School of Public Health wijst uit dat een e-sigaret niet zo ongezond is als langere tijd werd beweert. Het blijkt toch beter te zijn voor je gezondheid een e-sigaret te dampen dan dat je een tabak sigaret rookt.
Ook het KWF, Longsfonds en Stivoren bevestigen dat de e-sigaret minder ongezond is dan langere tijd werd beweert.

En wat betreft de verslaving van de e-sigaret of tabak sigaret is in 2012 al een studie uitgevoerd door de Harvard School of Public Health. Uit deze studie bleek dat nicotine lang niet zo verslavend is als altijd gedacht werd, de verslaving blijkt voornamelijk tussen je oren te zitten.