Quickpost

Over QuickpostWil je iets delen met de rest van Nederland? Een interessant item, promotie of persbericht? Met quickpost kun je zonder registratie en gratis (anoniem) artikels en posts plaatsen.

Voorwaarden

VoorwaardenEen artikel dient uniek en goed Nederlands geschreven te zijn, minstens 125 woorden en één uitgaande link bevatten.  18+ en casino gerelateerde items zijn verboden!

Plaatsing

Artikel plaatsingLet op! Ingezonden artikelen worden handmatig beoordeeld en binnen 48 uur geplaatst. Achteraf wijzigen van een artikel is niet mogelijk!

APK keuring, waarom?

Een APK keuring, waarom moet dat? Omdat de overheid dit wil. Maar dit is ook ter bevordering van de verkeersveiligheid en het milieu. De keuring gaat daar dan dus ook over. Is de auto veilig genoeg om op de weg te blijven en wordt het milieu niet te veel beschadigd doordat de auto te vervuilend is. Wanneer dit niet het geval is, vinden wij het netjes om contact met u op te nemen en bespreken wat er zal moeten worden gerepareerd wanneer de auto anders niet door de keuring komt. Is die namelijk afgekeurd is dit vaak te repareren. Alleen vinden wij het belangrijk dit eerst te bespreken zodat men niet met onverwachtse kosten wordt opgezadeld. Als de auto niet wordt APK goedgekeurd wordt kan het dus zoals gezegd zijn dat de auto zeker nog niet afgeschreven is. Maar om de keuring goed te doorlopen iedere keer weer, is het aan te raden om toch de onderhoudsbeurten te doorlopen. Zodat de auto met grote kans ook de APK keuring overleeft. De APK Keuring is namelijk een momentopname. Op het moment van de keuring wordt die goedgekeurd of afgekeurd. Dit wil niet zeggen dat dit hetzelfde is wanneer over 3 maanden nog een keer een keuring laat doen. Daarom is het aan te raden om de auto goed te onderhouden. Dit is veilig voor u, veilig voor andere weggebruikers en vele malen beter voor het milieu. Uiteindelijk merkt u dit ook in de kosten wat een goed onderhouden auto die voldoet aan alle eisen die de wet heeft gesteld langer en beter mee gaat. Zonder al te veel kosten. Wanneer u een APK Keuring laat doen in combinatie met een grote onderhoudsbeurt is de APK keuring voor u gratis.

Nederlandse treinstations gaan afval beter scheiden

In Nederland is afvalverwerking en –scheiding al een lange tijd een belangrijk punt op de agenda. Met campagnes als “Met hetzelfde gemak gooi je het in de afvalbak” probeerde Stichting Nederland Schoon in 2002 mensen al te overtuigen van het belang van zwerfafval terugdringen. De Nederlandse treinstations zijn nu een test gestart om afval beter te scheiden op de stations.

Stations leveren veel afval op

Treinreizigers in Nederland zorgen voor een flinke hoeveelheid afval elk jaar. Om dit terug te dringen is het de bedoeling dat reizigers zelf afval gaan scheiden. Op het station staan verschillende afvalbakken voor papier- en restafval. De reden hiervoor is dat het grootste gedeelte papier is. In totaal wordt er jaarlijks ongeveer 12.000 ton afval achtergelaten op treinstations. Het doel is om dit naar 9.000 ton terug te dringen waarbij het al zo goed mogelijk gescheiden is. Op station Rotterdam Centraal is de test inmiddels gestart en binnenkort zullen er meerdere volgen.

 

Recyclen in grote steden heeft nog lange weg te gaan

In grote steden is het niet goed gesteld met het afvalbeleid. Tijdens drukke periodes wordt er soms geen afval opgehaald. Dat is onacceptabel voor steden waar dag en nacht leven is. 

De straten worden gevuld met rotzooi vanuit allerlei verschillende panden. Het zijn niet alleen bewoners die hun troep kwijt willen. Horeca gelegenheden en winkels zijn een groot onderdeel van het probleem. Ook de vele toeristen in de steden zorgen natuurlijk voor veel afval. Door het gebrek aan genoeg of te volle afvalbakken wordt de rotzooi regelmatig op plaatsen gedumpt waar het niet thuis hoort. 

Recyclen te duur vanwege scheiding

Om afval op de juiste manier te kunnen recyclen dient het goed gescheiden te worden. In grote steden is het afval zo divers dat dit erg moeilijk is. Daarnaast wordt er weinig gescheiden door huishoudens en winkels zelf. Hierdoor is het voor afvalverwerkingsbedrijven zo duur dat het financieel gezien niet meer aantrekkelijk is om dit te doen. Dat houdt in dat goede grondstoffen verloren gaan omdat deze de verbrandingsovens ingaan. 

Om een beeld te schetsen zal Amsterdam als voorbeeld dienen. Als hoofdstad van Nederland en toeristische trekpleister wordt er ontzettend veel afval geproduceerd. Het afval dat vanuit de huishoudens in Amsterdam wordt opgehaald, gaat zo’n tachtig procent direct de ovens in. Jaarlijks wordt er door het Amsterdamse Energiebedrijf zo’n 1,4 miljoen ton aan afval opgehaald. Dit bedrijf zet dit om in ‘groene’ stroom. 

Verander de afvalketen

Om ervoor te zorgen dat het afval beter wordt gerecycled en minder overlast hiervan te hebben zullen er drastische maatregelen getroffen moeten worden. Ondergrondse containers kunnen een oplossing zijn. In deze containers kan er makkelijker worden gescheiden door de winkeliers en bewoners. Daarbij kunnen deze containers voorzien worden van een systeem dat automatisch laat weten wanneer deze gevuld is. 

Het inzamelen van afval is in Nederland al jarenlang een belangrijk agendapunt voor de regering. Helaas geldt dit niet voor degene die de troep veroorzaken. Het is dus belangrijk dat het voor degene die het afval moet weggooien zo makkelijk mogelijk blijft.

 

Een taxi nemen in het buitenland, verstandig of niet?

Niet iedereen voelt zich even comfortabel met het nemen van een taxi in het buitenland. De verhalen over louche taxichauffeurs en veel te hoge tarieven baren veel toeristen zorgen. Soms is dat terecht, maar vaak ook niet. Wat zijn de veiligste steden om een taxi te nemen, en waar kun je beter met de bus?

Al acht jaar op rij is Londen verkozen tot de stad met de beste taxi’s. Hoewel de Engelse hoofdstad relatief iets duurder is, kun je er van op aan dat je niet wordt opgelicht in Londense taxi’s. Hetzelfde geldt voor de befaamde gele taxi’s in New York, die standaard op plaats twee staan. Er rijden in New York maarliefst 50.000 taxi’s, dus wanneer je het bij de ene chauffeur niet vertrouwt, kun je het altijd bij de volgende proberen. Bovendien geldt er in New York een maximumprijs voor iedere rit, waardoor je nooit extreem veel betaalt. Andere steden die hoog scoren in betrouwbaarheid, veiligheid en vriendelijkheid zijn Berlijn en Parijs. Europese hoofdsteden doen het goed, evenals Nederlandse steden. Taxi’s in Amsterdam en omstreken (Haarlem, Hoofddorp) behoren tot de beste van West-Europa.

Het rijtje met minder veilige taxisteden bestaat voornamelijk uit Zuid-Amerikaanse en Aziatische steden. In steden als Santiago (Chili) en Rio de Janeiro (Brazilië) lopen relatief veel meer oplichters rond. Dat betekent niet dat alle taxichauffeurs oplichters zijn in Zuid-Amerika – het overgrote deel is betrouwbaar – maar het betekent wel dat je hier voorzichtiger moet zijn. In Azië zijn het Jakarta (Indonesië), Bangkok (Thailand) en Manilla (Filippijnen) die slecht scoren. Seoul hoorde hier tot voor kort ook bij, maar heeft een succesvolle campagne gevoerd om het taxiwereldje veiliger en betrouwbaarder te maken.

Kort gezegd: in geen enkele stad is elke taxi betrouwbaar, en in geen enkele stad is iedere taxichauffeur een oplichter. Je kunt een taxiritje zo veilig maken als je zelf wilt. De gouden tip als je zeker wil zijn: bel je reisleider/reismaatschappij, en anders een gerenommeerde taxicentrale. 

Fietsland Nederland

 

Nederland is naast een waterland ook een ontzettend bekend fietsland.  Je weet op een gegeven moment niet meer voor welke fiets je zou moeten gaan. Er zijn heel veel verschillende soorten fietsen, maar ook heel veel verschillende soorten fietsmerken. Je kunt het natuurlijk gewoon houden bij de normale dames en heren fiets, maar voor beide soorten heb je ook nog de merkfietsen die over het algemeen iets duurder zijn in verhouding tot de ‘merkloze’ fietsen. Deze fietsen hebben dan echter vaak wel weer een speciaal frame of iets wat compleet anders is in vergelijking tot de normale fietsen. Voor de liefhebber misschien wel leuk om te hebben, maar er is gelukkig ook genoeg keuze uit de goed betaalbare fietsen.

Een ander ‘soort’ die je tegenwoordig kunt kopen is een van de moederfietsen. De moederfiets is eigenlijk wat de naam al zegt, een fiets voor moeder. Deze fietsen bezitten vaak 2 extra zitjes, voor en achter, op de fiets om je kinderen mee te nemen op de fiets. Je hebt al zo’n moederfiets voor 449,- euro. In principe is het goed vergelijkbaar met een damesfiets alleen dan met wat extra mogelijkheden. Er zijn nog geen echte vaderfietsen op de markt momenteel, maar misschien worden deze nog wel geproduceerd in de komende tijd.

Voor de echte fanatiekelingen onder ons kun je natuurlijk ook nog gaan voor een echte racefiets of voor de mensen die meer van het mountainbiken zijn kun je voor een mountainbike gaan. Je kunt overal wel goed gebruik maken van een racefiets en zo kun je dus ook lekker racefietsen Zoetermeer.

Er zijn genoeg verschillende soorten fietsen die je kunt kopen en als je je er een klein beetje in verdiept dan kun je er zo maar de perfecte fiets voor jou uitvissen. Dan ben jij straks die hippe moeder met een echt moederfiets,