Quickpost

Over QuickpostWil je iets delen met de rest van Nederland? Een interessant item, promotie of persbericht? Met quickpost kun je zonder registratie en gratis (anoniem) artikels en posts plaatsen.

Voorwaarden

VoorwaardenEen artikel dient uniek en goed Nederlands geschreven te zijn, minstens 125 woorden en één uitgaande link bevatten.  18+ en casino gerelateerde items zijn verboden!

Plaatsing

Artikel plaatsingLet op! Ingezonden artikelen worden handmatig beoordeeld en binnen 48 uur geplaatst. Achteraf wijzigen van een artikel is niet mogelijk!

Massage cursus een groepsproces

Het begeleiden van het groepsproces

 

  • Les geven of trainen doe je meestal in een groep.
  • Dat houdt in dat jij als instructeur of trainer niet alleen bepaalt wat de groep leert.
  • Leden uit de groep reageren op elkaar en leren van elkaar.
  • Jij moet ervoor zorgen dat de groep zich prettig voelt.
  • In het beging van een cursus hebben mensen behoeft aan structuur en houvast. Als insturcteur heb je daarin een belangrijke rol.
  • Naarmate de cursus langer duurt, raken de cursisten vertrouwder met elkaar.
  • Vergelijk bijvoorbeeld de sfeer bij het begin van de cursus (stil en ingetogen) met de lunchpauze (kletsen, ervaringen uitwisselen)
  • Hoe langer en intensiever de cursus, hoe meer zich een groepscultuur vormt.
  • Er ontstaan soms zelfs subgroepen en mensen gaan van elkaar leren.
  • Het is je rol als instructeur om je eigen inbreng daarop af te stemmen.
  • Dit betekent dat je je wat meer op de achtergrond kunt houden en cursisten stimuleert om elkaar te helpen

 

Omgaan met weerstand

 

  • Het is de nachtmerrie van elke instructeur, hoe ervaren ook: de confrontatie met eengroep die geen kant op wil, althans niet die van jou.
  • En zekere weerstand hoort bij leersituaties.
  • Als mensen worden uitgenodigd iets nieuws te leren, levert dat een zekere spanning op.
  • Het “nieuwe” dwingt hen namelijk iets van het vertrouwde los te laten.
  • Is de verhouding tussen het bekende en het nieuwe niet in balans, dan kan weerstand ontstaan.
  • Aan jou als instructeur om te bemiddelen en/of in te grijpen.
  • Aanpak van weerstand
  • Weerstand verdwijnt niet vanzelf, ook al hoop je dat misschien.
  • Als je het niet oppakt en aanpakt, wordt het alleen maar groeter.
  • Je moet er iets mee als instructeur/trainer, of je wilt of niet
  • Een belangrijk signaal dat er “iets” is, is je intuitie. Een graadmeter is ook je gedrag:
  • Ben je superactief, overschreeuw je jezelf, ben je extreem vermoeid na een training, hoor je jezelf steeds verontschuldigen?
  • Dan loopt iets niet helemaal lekker.
  • Pik signalen uit de greop op. Wat zeggen mensen, in woorden en in gedrag?
  • Observeer gericht, zoom in op gedrag: wat doen mensen precies.
  • Welke boodschap zit in dit verbale en non-verbale gedrag verscholen?
  • Welke functie heeft de weerstand?
  • Stel voor jezelf vast wat er aan de hand is en kies een effectieve interventie.
  • Welke dat is, hangt af van de situatie.
  • In sommige gevallen is het effectief om de situatie “open” te gooien door te vertellen wat je waarneemt en te checken of dat klopt.
  • Je geeft als het ware kritiek aan de groep.
  • In andere situaties is het misschien effectiever een inhoudelijke aanpassing te doen.
  • Denk aan het schrappen of juist toevoegen van een oefening, een pauze invoegen, nog eens teruggrijpen op een eerdere theoretische uiteenzetting.
  • Over deze aanpassingen beslis je zelf als instructeur/trainer, je brengt het hooguit als mededeling en presenteert het niet als discusssiepunt.

Kopos, John van de Schoor 1 juli  2012
http://www.kopos.nl

Wat is spierpijn

Er zijn verschillende soorten spierpijn.

  1. Spierpijn als gevolg van een ongewone inspanning. De pijnlijke spier voelt u vooral bij beweging of inspanning. In het begin is de pijn stekend en scherp, later dof. Vaak voelt de spier hard en stijf aan, meestal doet het pijn als u op de spier drukt. Veelvoorkomende vormen van spierpijn zijn een stijve nek en spit (pijn in de onderrug).
  2. Spierpijn als gevolg van een virusinfectie.
  3. Spierkneuzing. Dit is een spierbeschadiging als gevolg van een ongelukje. Door de beschadiging ontstaat een bloeduitstorting waardoor de spier zwelt en minder gemakkelijk beweegt.
  4. Zweepslag. Een spierscheurtje, meestal in de kuit, als gevolg van een onverhoedse beweging. Het scheuren voelt als u een korte plotselinge pijn.
  5. Chronische spierpijn door overbelasting. Meestal zit de pijn in de nek, schouders of rug.
  6. Tenniselleboog. Hierbij is een pees geïrriteerd door overbelasting.  Wat kunt u zelf doen aan spierpijn Om pijn te voorkomen, kunt u het volgende doen.
  1. Goede 'opwarm- en afkoeloefeningen' bij het sporten.
  2. Met afwisseling in de werkhouding en ontspanningsoefeningen voor nek en schouders is misschien chronische spierpijn aan nek of schouders te voorkomen.

Veel mensen, vooral beginnende wandelaars en sporters hebben wel een last van stijfheid na het sporten. Vooral bij belastende, intensieve inspanningen die je niet gewend bent zoals bijvoorbeeld lopen kan stijfheid voorkomen. Bij lopen zijn vooral de kuiten het slachtoffer van stijfheid of stramheid. Niemand heeft graag stijve of stramme spieren na het sporten daarom hier enkele tips.

Enkele tips om stijfheid of spierpijn te voorkomen:

 

  1. Altijd bij het sporten zorgen voor een goede opwarming.
    Wanneer je pas begint te sporten kan je best opwarmen door lichtjes te joggen of te fietsen. Een goede opwarming voorkomt vele blessures.
  2. Even belangrijk als de opwarming is een goede cooldown
    Wanneer je lichaam op volle toeren gedraaid heeft moet je het de kans geven om uit te bollen en geleidelijk aan af te koelen.
  3. Geleidelijk aan intensiviteit verhogen
    Wanneer je pas begint te sporten moet je vooral naar je lichaam luisteren, probeer vooral niet overmoedig te zijn. Let op alle symptomen van pijn, zodra je pijn voelt is het beter om onmiddellijk te stoppen.
  4. stretchen
    Alhoewel de wetenschap het nog niet eens is over het nut van stretchen na het sporten kan je tijdens het stretchen voelen hoe het gesteld is met je spieren. Meestal voel je onmiddellijk aan als er iets niet goed is tijdens het stretchen.

Is het kwaad geschied en ben heb je last van stramme spieren en stijfheid zijn er enkele dingen die de pijn kunnen verzachten en de genezing versnellen. Opgelet: luister ook hier naar je lichaam, is de spierpijn of stijfheid te fel doe je er goed aan gewoon te rusten en te wachten tot het verminderd.

Bij spierpijn na het sporten kunt u het volgende doen.

  1.  Niet te lang blijven staan als u pijn in de benen en de rug heeft. 
  2.  Warmte, bijvoorbeeld in de vorm van een kompres of een warm bad, geeft vaak verlichting. 
  3.  Met massage kunt u de doorbloeding in de pijnlijke spier verbeteren, waardoor de pijn en de stijfheid sneller afnemen.


Enkele tips om stijfheid of spierpijn te verzachten:

  1. Neem een warmbad of leg een warmte kompress
    De warmte zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren, zo kunnen de afvalstoffen sneller afgevoerd worden en kan de stijfheid of spierpijn sneller verdwijnen.
  2. Sporten aan lage intensiviteit
    Wanneer je stijf bent kan sporten aan lage intensiviteit helpen de spierpijn te verminderen en sneller te verdrijven. Door zeer licht te sporten krijgen de spieren een betere doorbloeding en kunnen de afvalstoffen afgevoerd worden. Let wel op dat je jezelf niet overschat, probeer naar je lichaam te luisteren.
  1. Bij spierpijn na het sporten kunt u het volgende doen. Niet te lang blijven staan als u pijn in de benen en de rug heeft.  Warmte, bijvoorbeeld in de vorm van een kompres of een warm bad, geeft vaak verlichting. 4)    Met massage kunt u de doorbloeding in de pijnlijke spier verbeteren, waardoor de pijn en de stijfheid sneller afnemen. In welke gevallen kunt u beter naar de huisarts gaan?In het algemeen gaat spierpijn binnen een week vanzelf over met rust, een kompres of een drukverband. Neem contact op met uw huisarts:
  1. als de pijn binnen twee dagen niet minder wordt of juist erger wordt; 
  2. als de klachten na een tot twee weken niet over zijn; 
  3. als u denkt dat u een ernstige kneuzing, een ernstige verstuiking, een ontwrichting of een gescheurde spier heeft; 
  4. als u het aangedane lichaamsdeel nauwelijks meer kunt gebruiken; 
  5. als u geen duidelijke oorzaak weet voor de pijn; 
  6. bij onverklaarbare spierpijn als u een cholesterolverlagend medicijn gebruikt.

 

Filofax agenda en organizers maken je leven gemakkelijker

Met de Filofax agenda’s hoeft niemand ooit nog iets te vergeten. Deze organizers bieden alles wat u nodig heeft om altijd bij de tijd te zijn. Op de eerste plaats bieden de Filofax agenda’s natuurlijk alle ruimte om uw afspraken en verjaardagen te noteren, maar er is ook meer dan voldoende ruimte om gegevens van contacten en bijvoorbeeld notities te verwerken. Daarnaast bieden de Filofax agenda’s de mogelijkheid om wat belangrijke passen of visitekaartjes op een veilige wijze in de omslag te bewaren. Kortom, met een agenda van Filofax houdt u al uw belangrijke zaken gemakkelijk bij elkaar en heeft u het ook voortdurend binnen handbereik.

 

Filofax agenda’s in diverse aantrekkelijke designs

Zijn uw dagen volgepland met zakelijke afspraken, belangrijke meetings en besprekingen met klanten? Dan zijn de professionele A5 Filofax agenda’s een uitstekende keuze. U kunt kiezen uit diverse luxe en representatieve modellen in verschillende neutrale kleuren. Heeft u echter een baan waarbij u vrijetijdskleding draagt of wilt u de agenda voornamelijk thuis gebruiken? Dan zijn de Personal of Compact modellen ook een goede keuze. Deze zijn beschikbaar in diverse aantrekkelijke designs, met vrolijke kleuren, kleurcombinaties en opdrukken. Filofax heeft voor iedereen een perfecte agenda in huis.

 

Ieder jaar een verse agendavulling

Een groot voordeel van de Filofax agenda’s is wel dat deze jarenlang mee kunnen gaan. U hoeft de omslag maar eenmalig te bestellen en vervolgens kunt u hier elk jaar een nieuwe agendavulling voor kopen bij AgendasOnly.com. Hierdoor kunt u ieder jaar opnieuw gebruik maken van uw vertrouwde organizer van Filofax. De omslag is gemaakt van hoogwaardig en duurzaam materiaal en de ringband, met zes ringen, is bijzonder stevig. U zult er gegarandeerd veel gemak van ondervinden en met groot plezier gebruik maken van uw eigen Filofax agenda. De duurzame agenda’s zijn tegen een aantrekkelijke prijs online te bestellen.

Waterontharder bespaart energie

Waterontharder new generation®  bespaart veel energiekosten
Kalkaanslag veroorzaakt heel wat extra kosten. De energie- en waternota neemt snel toe. De levensduur van dure apparaten wordt verkort. Door de 1-malige aanschaf van de Multi ISO-gecertificeerde new generation® waterontharder van www.waterontharder.info bent u van al deze kalk ellende af. Na montage zijn de voordelen direct te merken. Na het wassen voelen uw huid en haar lekker zachter en veel minder droog aan en geen huidirritatie meer. Het drinkwater smaakt beter en de douchecabine blijft stralend schoon. Ontkalken van apparatuur wordt overbodig. U gebruikt zelfs tot 50% minder waspoeder. Noodzakelijke en gezonde mineralen blijven behouden – het gaat tenslotte om Uw gezonde, mineraalrijke drinkwater. Als klap op de vuurpijl verwijdert de waterontharder ook nog eens alle oude kalkaanslag en voorkomt nieuwe kalkafzetting. De professionele moduleopstelling wordt 120 dagen OP PROEF (niet goed = geld terug) geleverd en is binnen 5 minuten geplaatst! Kies nu voor de meest energiebesparende antikalk oplossing. Zelfs levenslang garantie is mogelijk! Heerlijk zacht kraanwater binnen 24 uur www.waterontharder.info

 

De Apple Watch

De Apple Watch

Sinds 17 juli 2015 is de Apple Watch te verkrijgen in Nederland. Het is een door Apple gemaakte smartwatch. Er is w2el een iPhone voor nodig om alles in te stellen, om zo apps te kunnen installeren en notificaties te kunnen ontvangen. Het opslaggeheugen van de Apple Watch is 8GB, hiervan mag 2GB gebruikt worden voor muziek en 75MB voor de foto’s. De rest van de opslag wordt vooral gebruikt voor het besturingssysteem, de apps en andere functies die de Apple Watch heeft. De batterijduur van de smartwatch is bij normaal gebruik ongeveer 18 uur, zo kan je hem de hele dag dragen zonder de smartwatch op te moeten laden.

Apple Watch functies

Je hebt veel verschillende functies op de Apple Watch die je kunt gebruiken. Je kunt notificaties ontvangen, bijvoorbeeld een herinnering. De datum en de tijd zijn te zien op het horloge, net als bij een normaal horloge. De Apple Watch heeft ook een informatiescherm waar het weerbericht op staat etc. Ook zit er een wekkerfunctie op, het is een stille wekkerfunctie, hierbij krijg je zachte tikjes op je pols. Er zitten ook nog verschillende trackers op, zoals een gezondheidstracker, activiteitentracker en de sporttracker. Zo zijn er nog een aantal functies die de Apple Watch te bieden heeft.

Uitvoeringen van de Apple Watch

Er zijn meerder modellen te verkrijgen van de Apple Watch. Zo heb je de Apple Watch sport, dit model is gemaakt van een lichtgewicht aluminium. De horlogeband van dit model is een soliconen horlogeband. Bij dit model kun je kiezen uit zilverkleurig, goudkleurig, donkergrijs of roségoudkleurig aluminium. Dan heb je de standaardmodel Apple Watch, deze is gemaakt van gepolijst staal en heeft saffierglas. Bij dit model kun je kiezen uit staalkleur of donkergrijs staal. Het is laatste model van de Apple Watch is de Apple Watch Edition. Dit is een model wat is gemaakt van 18-karaats goud hierbij kan je kiezen uit geelgoud en roségoud. Dit is ook de duurste variant van de Apple Watch. Er worden ook diverse horlogebandjes verkocht, zo kan je per model zes verschillende horlogebandjes kopen, deze worden ook los verkocht. Als u op zoek bent naar een Apple Watch of Apple producten en onderdelen kunt u terecht bij MacManiack.